Szkoła Podstawowa nr 91 im. Janusza Kusocińskiego
w Krakowie

31-935 Kraków   os. Handlowe 4   telefon: 12-644-24-75   e-mail: sekretariat@zsos1.pl


« powrót główna

Wymagania edukacyjne z j. polskiego klasa 3 Gimnazjum

WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE OCENY dla uczniów klasy III Gimnazjum nr 47 sportowego w Krakowie 2016/2017
opracowany: przez zespół polonistów gimnazjum

Opisać świat. Podręcznik do języka polskiego dla gimnazjum © Wydawnictwo Nowa Era

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM – Obowiązuje znajomość lektur wskazanych przez nauczyciela spośród zaproponowanych w podstawie programowej w cyklu 3-letniej nauki ( w każdym roku szkolnym 5 pozycji książkowych): wybór mitów greckich, fragmenty Biblii, fragm." Iliady" i "Odysei" Homera, J. Kochanowski - wybrane fraszki i treny, I. Krasicki - wybrane bajki i satyra, A. Mickiewicz- wybrane ballady, "Dziady" cz. II, "Reduta Ordona", powieść historyczna H. Sienkiewicza, A. Fredro "Zemsta" , komedia Moliera, W. Szekspir, "Romeo i Julia" J. Słowacki "Balladyna", wybór noweli pozytywistycznych, A. de Saint- Exupery "Mały Książę", E. E. Schmitt "Oskar i pani Róża", S. Żeromski "Syzyfowe prace", A. Kamiński "Kamienie na szaniec", powieść młodzieżowa z literatury polskiej i światowej, wybrany utwór fantasy, utwór detektywistyczny, opowiadanie S. Mrożka, opowiadanie S.Lema, wybór publicystyki, wybrany komiks, utwór podejmujący problematykę Holokaustu, wybrane wiersze z literatury klasycznej i współczesnej, teksty z podręcznika.
dopuszczającą
  •  wyszukuje informacje zawarte w tekście .
  •  bierze udział w dyskusji
  •  charakteryzuje głównego bohatera
  •  określa rodzaje narracji w tekście
  •  nazywa emocje towarzyszące bohaterom
  •  formułuje argumenty w dyskusji
  •  rozpoznaje język ogólny i  gwary środowiskowy
  •  rozpoznaje opis bibliograficzny
dostateczną spełnia wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, a ponadto:
  •  opisuje wydarzenie będące źródłem problemu opisanego w utworze
  •  odnajduje w utworze elementy świata przedstawionego
  •  potrafi posługiwać się słownikami
  •  rozpoznaje cechy wypowiedzi charakterystyczne dla gwar środowiskowych
  •  rozumie funkcję opisu bibliograficznego
dobrą spełnia wymagania edukacyjne na oceny dopuszczającą i dostateczną, a ponadto:
  •  rozumie, na czym polega przesłanie utworu
  •  argumentuje
  •  uzasadnia swoje stanowisko w dyskusji
  •  wyciąga wnioski z dyskusji
  • rozumie artykuły hasłowe w słownikach
  •  rozpoznaje stylizację gwarową, zapożyczenia i neologizmy
  •  korzysta ze słowników
  •  tworzy opis bibliograficzny książki autorskiej
bardzo dobrą spełnia wymagania edukacyjne na oceny dopuszczającą, dostateczną i dobrą, a ponadto:
  • dostrzega różnice i podobieństwa w opisach literackim i filmowym oraz innych tekstach kultury
  •  rozumie znaczenie mowy ciała
  •  dokonuje autorefleksji
  •  udowadnia, że język jest żywą strukturą
  •  rozpoznaje intencję wypowiedzi
  •  tworzy różne rodzaje opisów bibliograficznych
OCENA CELUJĄCA Zakres wiadomości i umiejętności wykracza poza wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń wykazuje się aktywnością, uczestniczy w konkursach, dba o kulturę języka.

 

ODBIÓR TEKSTÓW LITERACKICH I TEKSTÓW KULTURY
dopuszczającą
  • analizuje schemat tworzenia opisu, opowiadania, streszczenia, listu, charakterystyki, rozprawki, sprawozdania, CV, listu motywacyjnego, podania
  • sporządza opis miejsca, przeżyć lub przedmiotu
  • tworzy samodzielnie notatkę
  • opowiada poznany tekst
  • charakteryzuje rodzaje literackie
  • dostrzega różnice między rodzajami literackimi
  • przyporządkowuje gatunki literackie do rodzajów
  • pisze wypracowanie  na temat
  • tworzy na podstawie tekstu  ramowy plan wydarzeń
  • określa sposób prowadzenia narracji
  • zna środki artystycznego wyrazu
  • określa nadawcę i adresata wypowiedzi
dostateczną spełnia wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, a ponadto:
  • omawia wyznaczniki poszczególnych rodzajów literackich
  • opisuje obrazy
  • tworzy pisemną formę wypowiedzi na zadany temat
  • rozpoznaje cechy reportażu, referatu i recenzji
  • dostrzega elementy wspólne dla różnych tekstów
  • analizuje wiersz
  • rozpoznaje zastosowane w utworze środki artystyczne
  • określa główny temat utworu
  • określa problem rozprawki
  • rozpoznaje argumentację w tekście
dobrą spełnia wymagania edukacyjne na oceny dopuszczającą i dostateczną, a ponadto:
  • wymienia najważniejsze cechy dwudziestolecia międzywojennego, literatury wojennej i współczesnej
  • interpretuje obrazy
  • redaguje pisemną formę wypowiedzi zgodnie ze schematem kompozycyjnym
  • odpowiada samodzielnie na postawione pytania
  • omawia na czym polegają i czemu służą analiza i interpretacja
  • potrafi postawić tezę, hipotezę oraz argumentować
  • dokonuje przekształceń stylistycznych tekstu
  •  rozpoznaje cechy groteski
bardzo dobrą spełnia wymagania edukacyjne na oceny dopuszczającą, dostateczną i dobrą, a ponadto:
  • objaśnia, na czym polega aktualność wskazanych utworów
  • omawia nawiązania do mitologii
    we współczesnych tekstach literackich
  • posługuje się sprawnie różnymi formami notatek
  • wykazuje kreatywność w tworzeniu wypowiedzi pisemnych i ustnych
  • samodzielnie redaguje pytania do tekstu
  • rozpoznaje intencję wypowiedzi
  • zajmuje stanowisko w dyskusji, formułuje poglądy
  • sprawnie redaguje rozprawkę
  • tworzy własny tekst w określonym stylu
  • odróżnia pastisz od parodii
OCENA CELUJĄCA Zakres wiadomości i umiejętności wykracza poza wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń wykazuje się aktywnością, uczestniczy w konkursach, dba o kulturę języka.

 

WIEDZA O JĘZYKU
dopuszczającą
  • wymienia funkcje tekstów językowych
  • rozpoznaje frazeologizmy
  • wie, co to błąd językowy
  • rozpoznaje części zdania
  • rozróżnia zdanie pojedyncze i złożone
  • rozróżnia zdanie podrzędnie złożone od zdania współrzędnie złożonego
  • rozpoznaje zdanie wielokrotnie złożone
  • rozpoznaje wyrazy podstawowe i pochodne
  • zna neologizmy
  • zna skróty i skrótowce
  • wyjaśnia termin fonetyka, głoska, litera, sylaba
dostateczną spełnia wymagania edukacyjne na ocenę dopuszczającą, a ponadto:
  • rozróżnia funkcje tekstów językowych
  • podaje źródło frazeologizmu
  • zna podstawowe pojęcia z kultury języka
  • rozpoznaje błędy językowe
  • stosuje zdania złożone
  •  w wypowiedziach pisemnych i ustnych
  • nazywa rodzaje zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie
  • wie, jak zaznaczyć na wykresie równoważnik zdania
  • tworzy rodzinę wyrazów
  • zna budowę słowotwórczą wyrazu pochodnego
  • wymienia typy wyrazów złożonych
  • rozumie pojęcie neologizmy
  • odróżnia skrót od skrótowca
  • klasyfikuje głoski
  • zna podstawowe zasady akcentowania wyrazów w języku polskim
dobrą spełnia wymagania edukacyjne na oceny dopuszczającą i dostateczną, a ponadto:
  • wyjaśnia zastosowanie tekstów językowych
  • wyjaśnia znaczenie frazeologizmu
  • rozumie pojęcia normy wzorcowej i użytkowej
  • klasyfikuje błędy językowe
  • przekształca zdania pojedyncze w złożone i odwrotnie
  • rozpoznaje rodzaje zdań złożonych i potrafi je zbudować
  • dokonuje rozbioru logicznego zdania pojedynczego
  • wykonuje wykres zdania złożonego
  • tworzy wykres z równoważnikiem zdania
  • rozpoznaje typy formantów
  • rozróżnia wyrazy złożone
  • rozpoznaje rodzaje neologizmów
  • odmienia skrótowce
  • poprawnie zapisuje skróty i skrótowce
  • rozpoznaje zjawisko udźwięcznienia, bezdźwięcznienia, uproszczenia grup spółgłoskowych
  • wymienia wyjątki  od zasady akcentowania wyrazów w języku polskim
bardzo dobrą spełnia wymagania edukacyjne na oceny dopuszczającą, dostateczną i dobrą, a ponadto:
  • świadomie stosuje funkcje tekstów językowych
  • posługuje się frazeologizmami
  • potrafi  wykonać ćwiczenia w stylizowaniu tekstów
  • świadomie i celowo stosuje w wypowiedzi normę wzorcową i użytkową
  • dostrzega i poprawia błędy językowe
  • świadomie i celowo posługuje się zdaniami złożonymi
  • stosuje poprawną interpunkcję w zdaniu złożonym
  • zachowuje poprawny szyk w konstrukcjach zdaniowych
  • wykonuje wykres zdania wielokrotnie złożonego
  • wyodrębnia rdzeń, wskazuje oboczności
  • rozpoznaje i poprawia błędy słowotwórcze i słownikowe
  • świadomie używa różnych form wyrazu w wypowiedziach ustnych i pisemnych
  • omawia zjawisko udźwięcznienia, ubezdźwięcznienia, uproszczenia grup spółgłoskowych
  • poprawnie akcentuje
  • dba o poprawną pisownię i wymowę głosek nosowych
OCENA CELUJĄCA Zakres wiadomości i umiejętności wykracza poza wymagania na ocenę bardzo dobrą. Uczeń wykazuje się aktywnością, uczestniczy w konkursach, dba o kulturę języka.

strzałka do góry

Osób online: 2