Szkoła Podstawowa nr 91 im. Janusza Kusocińskiego
w Krakowie

31-935 Kraków   os. Handlowe 4   telefon: 12-644-24-75   e-mail: sekretariat@zsos1.pl


« powrót główna

Wymagania edukacyjne z biologii

WYMAGANIA EDUKACYJNYCH Z BIOLOGII DLA UCZNIÓW KLAS II GIMNAZJUM.

 

Uzyskanie przez ucznia oceny wyższej jest równoznaczne ze spełnieniem wymagań również na ocenę niższą.

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program,
- rozwija swoje zainteresowania przyrodnicze korzystając z różnych źródeł wiedzy,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych)
- potrafi udowodnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji, będącej skutkiem zdobytej samodzielnie wiedzy,
- wykonuje dodatkowe zadania i polecenia
- zna terminologię biologiczną i świadomie ją wykorzystuje
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
- samodzielnie planuje i wykonuje doświadczenia zgodnie z regułami stosowanymi przez naukowców

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,
- poprawnie stosuje terminologię biologiczną
- aktywnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnym
- chętnie wykonuje prace i zadania dodatkowe
- potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji
- w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga wysokie wyniki
- wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy
- opanował wiadomości i umiejętności przewidziane na ocenę bardzo dobrą:

  • dowodzi hierarchicznej budowy organizmu człowieka
  • uzasadnia konieczność współpracy układów narządów w utrzymaniu homeostazy
  • określa, które składniki pokarmów pełnią funkcję budulcową, energetyczną i regulacyjną
  • wyjaśnia, dlaczego wątrobę uważa się za centrum metaboliczne organizmu
  • omawia przyczyny i skutki zaburzeń łaknienia (anoreksja i bulimia)
  • wyjaśnia, dlaczego należy spożywać błonnik
  • przedstawia informacje na temat chorób wywołanych przez robaki pasożytnicze, ich objawów, sposobów zakażania i profilaktyki
  • omawia rolę nagłośni oraz zasadę jej działania
  • wskazuje lokalizację zatok przynosowych oraz omawia ich rolę
  • wyjaśnia zależność między wymianą gazową, a oddychaniem komórkowym
  • wymienia działania mające na celu zachowanie układu oddechowego w dobrej kondycji
  • przedstawia mechanizm krzepnięcia krwi
  • uzasadnia przydatność wiedzy o grupach krwi i czynniku Rh w życiu człowieka
  • objaśnia istotę konfliktu serologicznego po niewłaściwie przeprowadzonej transfuzji i podczas ciąży
  • wykazuje związek budowy narządów limfatycznych z pełnionymi przez nie funkcjami
  • przedstawia zasady postępowania w profilaktyce chorób układu krążenia
  • wyjaśnia znaczenie autoantygenów (HLA) dla organizmu
  • wskazuje cechy różniące surowicę odpornościową i szczepionkę
  • uzasadnia konieczność współdziałania mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej w zwalczaniu antygenów
  • wykazuje związek budowy nefronu z jego czynnościami
  • dokonuje analizy wyników badania moczu; wskazuje składniki moczu ostatecznego będące objawem stanu chorobowego
  • wyjaśnia, na czym polega zabieg dializy i kiedy siego stosuje
  • wyjaśnia, na czym polega udział skóry w procesie termoregulacji
  • wykazuje związek między nadmierną ilością promieni UV a chorobami skóry i układu odpornościowego
  • charakteryzuje choroby skóry
  • wymienia płaty w korze mózgowej oraz ośrodki w nich zlokalizowane
  • omawia mechanizm powstawania odruchu warunkowego
  • wykazuje związek układu hormonalnego i układu nerwowego z reakcją organizmu na stres
  • wyjaśnia, na czym polega widzenie binokularne i jakie ma ono znaczenie dla człowieka
  • omawia działanie narządu równowagi
  • wyjaśnia podłoże choroby lokomocyjnej i podaje przykłady sytuacji ją wywołujących
  • omawia rolę podwzgórza w regulacji hormonalnej
  • charakteryzuje mechanizm antagonistycznego działania hormonów na przykładzie hormonów trzustki
  • wyjaśnia, dlaczego nie można zażywać środków i leków hormonalnych bez porozumienia z lekarzem
  • wykazuje pozytywną i negatywną rolę adrenaliny
  • uzasadnia, że obecność w kościach związków nieorganicznych i organicznych umożliwia im pełnienie wyznaczonych funkcji
  • omawia konsekwencje przetrenowania
  • objaśnia, na czym polega reumatoidalne zapalenie stawów
  • wyjaśnia konieczność rehabilitacji po urazach
  • wykazuje związek między aktywnością fizyczną a prawidłowym funkcjonowaniem układu ruchu oraz gęstością i masą kości
  • objaśnia związek między produkcją testosteronu a funkcjonowaniem męskiego układu rozrodczego
  • charakteryzuje etapy cyklu miesiączkowego, uwzględniając rolę hormonów oraz zmiany zachodzące w jajniku i błonie śluzowej macicy
  • wymienia choroby przenoszone drogą płciową, przeciw którym można się zaszczepić
  • omawia skutki nieleczenia kiły i rzeżączki
  • wyjaśnia znaczenie rozwoju błon płodowych podczas rozwoju zarodkowego człowieka
  • rozróżnia procesy prowadzące do rozwoju bliźniąt jednojajowych i dwujajowych
  • objaśnia, na czym polega płodowy zespół tytoniowy i alkoholowy
  • przedstawia zasady, których należy przestrzegać podczas zażywania leków
  • uzasadnia znaczenie badań mammograficznych i cytologicznych w profilaktyce nowotworów piersi i szyjki macicy
  • przewiduje indywidualne i społeczne skutki chorób cywilizacyjnych oraz społecznych
  • objaśnia wpływ narkotyków na organizm człowieka
  • uzasadnia, dlaczego leczenie uzależnień jest bardzo trudne, a czasem prawie niemożliwe

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych
- udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,
- jest aktywny na lekcji
- w pisemnych pracach osiąga dobre wyniki
- prowadzi prawidłowo zeszyt przedmiotowy
- opanował wiadomości i umiejętności wymagane na ocenę dobrą:

  • wykazuje związek budowy tkanek z pełnionymi przez nie funkcjami
  • podaje przykłady współpracy między poszczególnymi układami narządów
  • odczytuje wyniki badań laboratoryjnych; wskazuje odchylenia od normy parametrów krwi i moczu i przewiduje ich skutki
  • omawia mechanizm termoregulacji
  • wyjaśnia termin związki egzogenne i podaje przykłady takich związków
  • podaje rolę oraz źródła makro- i mikroelementów
  • przedstawia kolejne etapy trawienia białek, tłuszczów i cukrów oraz wskazuje miejsca tych przemian
  • wyjaśnia rolę wątroby i trzustki w procesach trawienia
  • omawia budowę zęba
  • oblicza swoje dzienne zapotrzebowanie na energię oraz BMI
  • układa dla siebie dzienny jadłospis zgodny z podstawowymi zasadami zrównoważonej diety
  • charakteryzuje wybrane choroby układu pokarmowego
  • zapisuje za pomocą słownego równania chemicznego przebieg reakcji oddychania tlenowego
  • omawia udział krtani w powstawaniu głosu
  • wyjaśnia rolę mięśni oddechowych w procesie wentylacji płuc
  • omawia udział krwi w transporcie gazów oddechowych
  • objaśnia znaczenie szczepień oraz okresowych badań radiologicznych w profilaktyce chorób układu oddechowego
  • omawia budowę serca oraz cykl pracy serca
  • wskazuje najistotniejsze różnice między krążeniem płucnym a ustrojowym
  • omawia różnice między tętnicami, naczyniami włosowatymi i żyłami
  • objaśnia podstawy wyodrębnienia czterech głównych grup krwi i czynnika Rh
  • przedstawia możliwości przetaczania różnych grup krwi
  • podaje podobieństwa i różnice między układem krwionośnym a limfatycznym
  • omawia funkcje narządów limfatycznych
  • wykazuje związek między trybem życia a stanem układu krążenia
  • omawia mechanizm działania komórek układu odpornościowego (limfocytów i makrofagów)
  • przedstawia kolejne linie obrony organizmu zagrożonego wniknięciem antygenu
  • podaje przykłady chorób z autoagresji i ich objawy
  • objaśnia mechanizm powstawania alergii
  • wyjaśnia, dlaczego organizm biorcy odrzuca przeszczepione tkanki i narządy
  • wymienia sposoby postępowania mające na celu zwiększenie szans na przyjęcie przeszczepu
  • omawia budowę i działanie nefronu
  • charakteryzuje procesy składające się na powstawanie moczu (filtracja, wchłanianie zwrotne)
  • wykazuje, że inne narządy (skóra, płuca) wspomagają układ moczowy w funkcji wydalniczej
  • omawia budowę i funkcje wytworów naskórka
  • wykazuje związek budowy skóry z jej funkcjami
  • dowodzi, że odcień skóry i włosów zależy od ilości zawartej w nich melaniny
  • przedstawia znaczenie diagnostyki skórnej
  • dokonuje podziału mózgowia pod względem rozwojowym i czynnościowym
  • omawia budowę rdzenia kręgowego oraz wymienia ośrodki w nim zlokalizowane
  • przedstawia na schematycznym rysunku budowę synapsy i omawia jej działanie
  • wykonuje schemat łuku odruchowego i wyjaśnia, jaką funkcję pełni każdy jego element
  • wskazuje podobieństwa i różnice między odruchem bezwarunkowym a warunkowym
  • przedstawia znaczenie odruchów warunkowych w życiu człowieka
  • wymienia rodzaje stresorów oraz podaje skutki ich oddziaływania na organizm
  • uzasadnia, że nerwice i depresje to skutki oddziaływania długotrwałego stresu
  • omawia budowę i funkcje komórek światłoczułych w siatkówce oka
  • wyjaśnia, na czym polega adaptacja oka
  • przedstawia drogę bodźca dźwiękowego od momentu wychwycenia przez ucho fali dźwiękowej do momentu odbioru informacji dźwiękowej
  • wskazuje położenie narządu równowagi i omawia jego budowę
  • wyjaśnia, dlaczego zmysł węchu nie chroni w pełni człowieka przed zatruciem substancjami lotnymi
  • charakteryzuje znaczenie receptorów zlokalizowanych w skórze w reakcjach obronnych organizmu na niekorzystne bodźce ze środowiska
  • porównuje działanie układu nerwowego i układu hormonalnego, wykazując podobieństwa i różnice
  • wykazuje łączność między układem nerwowym a hormonalnym 
  • uzasadnia nadrzędność przysadki mózgowej w stosunku do gruczołów jej podległych
  • wykazuje, że trzustka i gonady to gruczoły o podwójnym działaniu
  • podaje zasady profilaktyki wybranych chorób wynikających z zaburzeń w pracy układu hormonalnego
  • omawia budowę kości długiej
  • podaje nazwy stawów o różnej ruchomości i objaśnia ich działanie
  • uzasadnia znaczenie naturalnych krzywizn kręgosłupa (lordozy i kifozy)
  • omawia budowę obręczy barkowej i miednicznej
  • omawia budowę mięśnia szkieletowego
  • odróżnia tkankę mięśniową szkieletową od innych tkanek mięśniowych
  • wymienia czynniki niezbędne do pracy mięśni (źródła energii i impuls nerwowy) wykazuje związek między wadami postawy a własnym postępowaniem
  • omawia przyczyny i skutki wskazanych chorób układu ruchu (krzywica, osteoporoza, urazy kończyn)
  • wymienia i wskazuje na planszy męskie gruczoły dodatkowe oraz podaje ich funkcje
  • wyjaśnia, z czego składa się nasienie (sperma)
  • charakteryzuje różnice w budowie plemnika i komórki jajowej
  • wymienia etapy cyklu miesiączkowego
  • odczytuje z wykresu zmiany poziomu estrogenów i progesteronu
  • wyjaśnia różnice miedzy nosicielstwem HIV a chorobą AIDS
  • opisuje zachowania prowadzące do zakażenia HIV
  • omawia proces powstawania zygoty
  • charakteryzuje kolejne etapy rozwoju zarodkowego i płodowego człowieka
  • wymienia i omawia etapy porodu
  • wymienia rodzaje metod sterowania płodnością, podaje ich zalety i wady
  • wskazuje związek między czynnikami środowiskowymi (chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi) a powstaniem wad rozwojowych płodu
  • porównuje zmiany zachodzące w okresie dojrzewania u dziewcząt i u chłopców
  • wymienia czynniki wywołujące choroby zakaźne i pasożytnicze oraz podaje przykłady tych chorób
  • wskazuje różnice między nowotworami łagodnymi a złośliwymi
  • dokonuje analizy potencjalnych czynników rakotwórczych obecnych w środowisku człowieka
  • objaśnia mechanizm powstawania uzależnienia
  • omawia wpływ alkoholu na organizm człowieka
  • uzasadnia związek palenia tytoniu z chorobami różnych narządów

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania o małym stopniu trudności
- z pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak: słowniki, encyklopedie, tablice, wykresy, itp.,
- wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym
- posiada zeszyt przedmiotowy i prowadzi go systematycznie
- uczeń opanował wiadomości i umiejętności wymagane  na ocenę dostateczną:

  • wymienia przykłady tkanek w ciele człowieka
  • podaje funkcje poszczególnych układów narządów budujących organizm człowieka
  • korzystając ze schematu, wymienia narządy biorące udział w regulacji temperatury ciała człowieka
  • omawia budowę związków organicznych
  • dzieli biała na pełno- i niepełnowartościowe
  • omawia znaczenie tzw. węglowodanów niedostępnych
  • wyjaśnia terminy: pierwiastki biogenne, makroelementy, mikroelementy
  • wyjaśnia różnice między przemianą fizyczną a chemiczną pobranego pokarmu
  • wskazuje miejsca przemian fizycznych i chemicznych pobranego pokarmu
  • wyjaśnia termin wartość energetyczna pokarmu
  • analizuje piramidę zdrowego żywienia i wyciąga wnioski dotyczące własnego odżywiania się
  • podaje przykłady bakterii wywołujących zatrucia pokarmowe oraz podaje zasady profilaktyki
  • wymienia czynniki mające wpływ na rozwój choroby wrzodowej
  • uzasadnia konieczność poddawania się szczepieniom przeciwko WZW
  • objaśnia, na czym polega oddychanie komórkowe tlenowe
  • charakteryzuje budowę płuc
  • wskazuje mięśnie oddechowe i omawia ich rolę
  • omawia, na czym polega wymiana gazowa w płucach i tkankach
  • wykazuje związek między układem krwionośnym a oddechowym
  • wymienia rodzaje zanieczyszczeń powietrza oraz ich wpływ na układ oddechowy
  • określa wpływ palenia biernego i czynnego na organizm człowieka
  • podaje sposoby zapobiegania chorobom układu oddechowego
  • interpretuje wyniki pomiarów tętna i ciśnienia tętniczego
  • omawia związek między budową naczyń krwionośnych a pełnionymi przez nie funkcjami
  • wyjaśnia na schemacie przepływ krwi w obiegu małym i dużym
  • wymienia funkcje krwinek
  • analizuje i interpretuje wyniki badania krwi
  • wymienia funkcje narządów limfatycznych
  • omawia mechanizm powstawania limfy
  • omawia związek między układem limfatycznym a układem krwionośnym
  • charakteryzuje przyczyny, przebieg i skutki chorób układu krążenia
  • wyjaśnia termin antygen
  • wymienia mechanizmy zapewniające odporność nieswoistą
  • przedstawia kryteria podziału odporności swoistej na czynną i bierną oraz naturalną i sztuczną
  • wyjaśnia termin: choroby z autoagresji
  • wyjaśnia terminy: metabolizmwydalanie
  • wskazuje różnicę między wydalaniem zbędnych i szkodliwych  produktów przemiany materii a usuwaniem niestrawionych resztek pokarmowych
  • charakteryzuje budowę poszczególnych narządów układu wydalniczego
  • omawia udział układu wydalniczego w utrzymaniu homeostazy
  • wymienia funkcje skóry (ochronna, termoregulacyjna, receptorowa, wydalnicza i wydzielnicza)
  • omawia budowę poszczególnych warstw skóry oraz warstwy podskórnej
  • wymienia skutki oddziaływania na skórę zbyt wysokiej i zbyt niskiej temperatury
  • omawia skutki zaburzeń w funkcjonowaniu gruczołów skóry (trądzik i nadmierna potliwość)
  • dokonuje podziału układu nerwowego pod względem anatomicznym i czynnościowym
  • opisuje schemat budowy neuronu
  • omawia, korzystając z modelu i planszy, budowę poszczególnych części centralnego układu nerwowego
  • wyjaśnia termin łuk odruchowy - wymienia elementy łuku odruchowego
  • podaje przyczyny i objawy chorób ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego
  • wymienia zasady postępowania służące zachowaniu układu nerwowego i psychiki w dobrej kondycji
  • wyróżnia elementy poszczególnych części oka, wskazując je na planszy i modelu oka
  • objaśnia rolę soczewki w akomodacji oka
  • wykonuje schematyczny rysunek przedstawiający powstanie obrazu na siatkówce
  • wskazuje na planszy i omawia budowę i funkcję poszczególnych elementów ucha
  • formułuje zalecenia postępowania służącego zachowaniu narządu słuchu w dobrej kondycji
  • opisuje kubki smakowe jako właściwy narząd smaku
  • omawia budowę, działanie i znaczenie receptorów węchowych
  • wymienia receptory skóry
  • rozpoznaje na schemacie lokalizację poszczególnych gruczołów dokrewnych
  • wymienia główne hormony przysadki, tarczycy, przytarczyc, grasicy, trzustki, nadnerczy i gonad
  • określa wpływ adrenaliny na funkcjonowanie organizmu podczas stresu
  • wyjaśnia związek cukrzycy z niedoborem insuliny
  • wymienia funkcje szkieletu
  • rozpoznaje wybrane kości i wskazuje je na modelu
  • omawia budowę stawu
  • wyjaśnia, dlaczego w organizmie występują różne połączenia kości (ścisłe, półścisłe)
  • wymienia i wskazuje na modelu kości mózgoczaszki i trzewioczaszki
  • omawia budowę klatki piersiowej
  • omawia budowę kręgu
  • wymienia funkcje krążków międzykręgowych
  • wymienia i wskazuje na modelu kości kończyn
  • rozpoznaje i wskazuje na planszy określone mięśnie
  • podaje przykłady mięśni o działaniu antagonistycznym
  • wykazuje szkodliwość dopingu
  • charakteryzuje wskazane choroby układu ruchu, uwzględniając ich przyczyny i leczenie
  • wymienia i rozpoznaje na ilustracji narządy budujące układ rozrodczy męski żeński
  • przedstawia budowę plemnika i funkcje jego poszczególnych elementów
  • wymienia zadania męskiego i żeńskiego układu rozrodczego
  • wyjaśnia terminy: pokwitanie i przekwitanie
  • wymienia zmiany zachodzące w organizmie kobiety podczas ciąży
  • wskazuje kryterium podziału na okres zarodkowy i płodowy
  • wymienia funkcje łożyska
  • wyjaśnia termin antykoncepcja
  • uzasadnia konieczność wykonania badań prenatalnych w określonych przypadkach
  • wymienia zalecenia, których powinna przestrzegać kobieta podczas ciąży
  • charakteryzuje okres noworodkowy, niemowlęcy oraz wczesnego i późnego dzieciństwa oraz dorosłość, uwzględniając rozwój fizyczny i psychiczny
  • wymienia zmiany zachodzące podczas starzenia się
  • wyjaśnia terminy: zdrowiechoroba
  • podaje źródła zakażenia drobnoustrojami chorobotwórczymi i pasożytami
  • proponuje działania mające na celu zapobieganie zakażeniom czynnikami chorobotwórczymi
  • podaje kryteria wyróżnienia chorób cywilizacyjnych i społecznych
  • podaje przykłady psychicznych i fizycznych konsekwencji uzależnień

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- braki w wiadomościach  i umiejętnościach może nadrobić  z pomocą nauczyciela
- wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela
- wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,
jest mało aktywny na lekcji
- odrabia zadane prace domowe
- prowadzi zeszyt przedmiotowy
- uczeń opanował w stopniu zadawalającym wiadomości i umiejętności wymagane na ocenę dopuszczającą:

  • wyjaśnia terminy: komórka, tkanka
  • podaje przykłady tkanek, narządów i układów narządów
  • wyjaśnia termin homeostaza
  • dokonuje podziału składników pokarmowych
  • określa rolę poszczególnych składników pokarmowych w organizmie człowieka oraz skutki ich niedoboru
  • podaje źródła składników pokarmowych w pokarmach
  • wymienia i wskazuje na planszy narządy wchodzące w skład układu pokarmowego oraz podaje ich rolę
  • wskazuje na planszy gruczoły trawienne i podaje ich rolę w trawieniu pokarmów
  • podaje przyczyny i skutki nadwagi oraz niedowagi
  • analizuje swoją dietę z ostatniego tygodnia oraz wskazuje jej wady i zalety
  • wymienia choroby układu pokarmowego
  • wymienia czynniki sprzyjające rozwojowi próchnicy zębów oraz podaje sposoby unikania próchnicy zębów
  • podaje przyczyny i objawy zatruć pokarmowych
  • wskazuje na planszy i nazywa narządy budujące drogi oddechowe
  • wyjaśnia termin wentylacja płuc
  • wymienia czynniki, które mają wpływ na szybkość wentylacji płuc
  • wskazuje miejsca wymiany gazowej
  • wymienia czynniki wpływające na prawidłowy stan i funkcjonowanie układu oddechowego
  • wymienia choroby bakteryjne, wirusowe, zawodowe i o podłożu alergicznym
  • wymienia narządy budujące układ krwionośny
  • wymienia rodzaje naczyń krwionośnych oraz podaje ich funkcje
  • wskazuje położenie serca, określa jego wielkość i kształt
  • wymienia obiegi krwi i podaje ich rolę
  • dokonuje pomiaru tętna i ciśnienia tętniczego
  • podaje funkcje krwi
  • wymienia główne składniki krwi i podaje ich rolę
  • wyjaśnia terminy: osocze, surowica, fibrynogen
  • wymienia i wskazuje na planszy elementy układu limfatycznego
  • wymienia funkcje układu limfatycznego
  • wymienia czynniki mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia
  • wymienia choroby układu krążenia
  • wyjaśnia znaczenie terminu nadciśnienie tętnicze
  • wymienia elementy układu odpornościowego
  • podaje rodzaje odporności (swoista i nieswoista)
  • omawia znaczenie szczepień ochronnych w profilaktyce chorób
  • podaje przykłady zaburzeń w funkcjonowaniu układu odpornościowego
  • wyjaśnia terminy: alergia i alergen
  • wymienia sposoby zakażenia się HIV
  • wymienia zbędne i szkodliwe produkty przemiany materii oraz narządy biorące udział w ich usuwaniu
  • wymienia narządy układu wydalniczego i wskazuje je na planszy
  • podaje przykłady chorób nerek i dróg moczowych
  • wymienia najczęstsze przyczyny chorób układu wydalniczego
  • wyjaśnia, dlaczego należy dbać o higienę intymną
  • wymienia warstwy skóry (naskórek, skóra właściwa) oraz warstwę podskórną
  • wymienia wytwory naskórka
  • wymienia czynniki zewnętrzne wpływające na stan skóry (temperatura otoczenia, promieniowanie UV)
  • wymienia choroby skóry (opryszczka wargowa, grzybice, wszawica, świerzb)
  • wymienia funkcje układu nerwowego
  • wskazuje na planszy rodzaje komórek wchodzących w skład tkanki nerwowej (nerwowe i glejowe) i podaje ich rolę
  • wymienia i wskazuje na modelu części mózgowia
  • określa położenie rdzenia kręgowego
  • wskazuje na planszy i nazywa elementy obwodowego układu nerwowego
  • wymienia rodzaje odruchów (warunkowe i bezwarunkowe)
  • podaje przykłady odruchów bezwarunkowych i warunkowych
  • wymienia choroby układu nerwowego (padaczka, zaburzenia ruchowe, czucia i czynności odruchowych)
  • podaje przykłady zaburzeń psychicznych (nerwice, depresja)
  • podaje przykłady pozytywnego i negatywnego oddziaływania stresu
  • przedstawia sposoby radzenia sobie ze stresem
  • wymienia części narządu wzroku (aparat ochronny, aparat ruchowy i gałka oczna)
  • przedstawia, korzystając z planszy, drogę światła w oku
  • wymienia wady wzroku
  • wymienia i wskazuje na modelu części narządu słuchu (ucho zewnętrzne, środkowe i wewnętrzne)
  • wskazuje położenie narządów powonienia, smaku i dotyku
  • wymienia podstawowe smaki
  • wylicza bodźce odbierane przez skórę
  • wymienia i wskazuje na planszy najważniejsze gruczoły dokrewne
  • wyjaśnia terminy: gruczoł dokrewny i hormon
  • objaśnia, na czym polega nadczynność i niedoczynność gruczołów dokrewnych
  • podaje przykłady chorób będących wynikiem zaburzeń w funkcjonowaniu gruczołów dokrewnych
  • uzasadnia konieczność spożywania soli jodowanej
  • wymienia układy narządów tworzące układ ruchu
  • uzasadnia, dlaczego szkielet jest bierną częścią układu ruchu, a mięśnie – czynną
  • podaje podstawową funkcję szkieletu
  • wymienia części główne szkieletu oraz podaje ich funkcję (mózgoczaszka i trzewioczaszka, poszczególne odcinki kręgosłupa, miednica, obręcz barkowa, klatka piersiowa ,szkielet kończyn)
  • wymienia rodzaje połączeń kości
  • wyjaśnia termin mięsień szkieletowy
  • wymienia ważniejsze mięśnie szkieletowe, wskazuje ich położenie i podaje funkcję
  • wymienia czynniki sprzyjające powstawaniu wad postawy
  • podaje przykłady urazów mechanicznych (skręcenie i zwichnięcie stawu oraz złamanie kości)
  • wymienia główne choroby układu ruchu
  • wymienia i wskazuje na planszy męskie narządy płciowe wewnętrzne (jądra, najądrza, nasieniowody) i zewnętrzne (prącie, moszna)
  • podaje główne zadania męskiego układu rozrodczego
  • wymienia i wskazuje na planszy żeńskie narządy płciowe zewnętrzne (wzgórek łonowy, wargi sromowe, łechtaczka) i wewnętrzne (jajniki, jajowody, macica, pochwa)
  • wskazuje jajowód jako miejsce zapłodnienia, a macicę jako miejsce rozwoju zarodka i płodu
  • wymienia główne choroby układu rozrodczego
  • wyjaśnia terminy: zapłodnienie, ciąża, ciąża mnoga
  • wymienia etapy rozwoju wewnątrzmacicznego
  • podaje czas trwania okresu zarodkowego i płodowego
  • wyjaśnia, co to jest poród i połóg
  • wymienia symptomy ciąży
  • wymienia czynniki pozytywnie i negatywnie wpływające na rozwój prenatalny
  • wymienia okresy rozwoju osobniczego człowieka
  • wymienia objawy dojrzewania biologicznego dziewcząt i chłopców
  • uzasadnia konieczność przestrzegania zasad higieny, szczególnie w okresie dojrzewania
  • wymienia czynniki wywołujące choroby (biologiczne i niebiologiczne)
  • podaje drogi wnikania do organizmu czynników chorobotwórczych (pokarmowa, oddechowa, kontakt płciowy i skóra)
  • podaje przykłady chorób cywilizacyjnych
  • wymienia przykłady chorób społecznych
  • wymienia rodzaje czynników środowiskowych przyczyniających się do rozwoju chorób nowotworowych
  • podaje przykłady chemicznych środków uzależniających
  • podaje przykłady chemicznych środków uzależniających, wymienia konsekwencje ich przyjmowania

 


strzałka do góry

Osób online: 2